Evoluția ideii de dreptate
De obicei, folosim termenul „dreptate” pentru a ne referi la reparație,
justiție. În sens larg, dreptatea constă în reglarea și corectarea relațiilor
dintre oameni. De regulă, asociem termenului și ideea de bine, de pildă,
atunci când spunem că „s-a făcut dreptate”, că legea este dreaptă sau
nedreaptă etc.
În general, dreptatea este considerată una dintre trăsăturile fundamentale
ale unei societăți bune. Unii văd în aceasta chiar virtutea politică aflată la baza celorlalte virtuți sau care le condiționează. Sensul primar al
dreptății se referă la modul în care indivizii sunt tratați în societate, de
către ceilalți indivizi sau de societate în ansamblu. În acest caz, dreptatea
vizeazã realizarea unui ideal de moralitate în viața socială.
Pornind de la intuiția generală potrivit căreia dreptatea înseamnă a da
fiecăruia ceea ce i se cuvine și distingând apoi între ceea ce i se cuvine ca
merit și ceea ce i se cuvine ca răsplată, putem deosebi două forme fundamentale
ale dreptății: a) dreptatea distributivă, ale cărei reguli impun un
anumit mod de distribuire sau împărțire a bunurilor (în sens larg) și
b) dreptatea retributivă sau dreptatea bazată pe recompensă sau/și
pedeapsă. Pe lângă acestea, se poate vorbi și de dreptatea corectivă (sau reparatorie), ale cărei reguli urmăresc restabilirea — cât mai mult
posibil — a unei stări de drept care a fost încălcată, fie în cazul distribuirii
bunurilor, fie în cazul pedepselor sau recompenselor. În oricare dintre
aceste sensuri, dreptatea poate fi înțeleasă ca dreptate procedurală: aplicarea
acelorași proceduri legale, indiferent de contextul concret sau de
persoane, rang, situație etc. În ceea ce privește dreptatea distributivă, un
loc aparte îl au teoriile dreptății sociale, care oferă diferite criterii pentru
realizarea unei distribuiri corecte.
În filosofia greacă, prin Platon și Aristotel, au fost elaborate cele mai
importante teorii clasice despre dreptate, ambele analizând dreptatea în
primul rând din perspectiva relației cu viața socială, ca virtute fundamentală a acesteia
Filosofia modernă teoretizează dreptatea mai ales din perspectiva
relației cu normele moralității și a relației cu regulile juridice. Respectarea
acestora condiționează existența dreptății și, în caz contrar, încălcarea
lor atrage sancțiunea, care, în funcție de caz, poate fi chiar sub forma
pedepsei penale. Pentru mulți gânditori moderni — John Locke, Thomas
Hobbes, Immanuel Kant ș.a. — sursa dreptății rezidă în drepturile naturale
ale omului, în virtutea cărora orice om este îndreptățit să i se facă dreptate. În acest mod, filosofia modernă readuce în atenție ideea
dreptății ca egalitate. Jean-Jacques Rousseau consideră însă că omul are
simțul înnăscut al dreptății și virtuții, prin care judecă moralitatea sa și a
semenilor. Dacă dreptatea ar fi, prin natura ei, doar o convenție, o „creație
pur morală făurită de gândire”, atunci ar fi iluzorie. Omul drept trebuie să respecte și să aplice preceptele legii naturale, iar ,,principiul dreptății”
este ,,iubirea de oameni derivată din iubirea de sine”.
În altă ordine de idei, odată cu nașterea ideii de dreptate socială (începând cu secolul al XIX-lea), se produce o reorientare în teoria
dreptății: pe de o parte, se revine la ideea dreptății ca merit și răsplată; pe
de altă parte, se dezvoltă ideea dreptății în funcție de nevoi. În primul caz,
dreptatea presupune că inegalitățile sunt drepte atât timp cât meritul,
modul în care fiecare își folosește corect șansa subiectivă, constituie
criteriul dreptății. Concepțiile fundamentate pe ideea de nevoie au cunoscut
două variante: una mai radicală, susținută de comuniști, potrivit căreia
societatea trebuie să asigure toate nevoile indivizilor, și una mai precaută,
la modă în Occident, care îmbină nevoile și meritele: unele bunuri trebuie
să fie distribuite în funcție de merite, altele în funcție de nevoi. Princi -
palele obiecții aduse acestor perspective asupra dreptății vizează modul în
care meritele și nevoile pot fi identificate și evaluate în practică.
John Rawls, Friedrich Hayek și Robert Nozick au propus teorii alternative
la teoria dreptății sociale. Ralws dezvoltă o teorie în care consideră că inegalitățile sunt drepte doar dacă accesul la funcții și posturi este garantat și deschis tuturor, în avantajul tuturor. În caz contrar, inegalitățile fiind
„arbitrare”, sunt nedrepte. Ideea este aceea că inegalitățile în alocarea
bunurilor pot fi admise dacă sunt în folosul celor mai dezavantajați membri
ai societății. Pentru Hayek, dreptatea trebuie corelată în mod necesar
cu principiul egalității șanselor: oamenii trebuie să fie egali în ceea ce
privește șansele obiective (care țin de ansamblul societății), chiar dacă ei
sunt inegali sub raportul celor subiective (care țin de aptitudinile și
trăsăturile lor particulare). Nozick critică ideea de dreptate socială, argumentând că, în cadrul statului minimal, dreptate înseamnă dreptul
la proprietate bazat pe garantarea — întemeiată legal — a drepturilor
statornicite.
A săvârși o nedreptate pentru
a obține puțină glorie sau
pentru a o salva pe aceea pe
care o avem înseamnă a recunoaște că nu e posibil să merităm ceea ce dorim sau ceea
ce posedăm.
(Maurice Maeterlink)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu